Lokale modezaak online onvindbaar

Bijna de helft van de Nederlandse zelfstandige modezaken had afgelopen jaar geen website. Daarnaast beschikte meer dan twee derde niet over een webshop. Dit blijkt uit onderzoek van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam onder 124 modezaken.

29 procent van deze retailers is niet van plan een website te ontwikkelen. Tevens blijft 55 procent weg van het openen van een webwinkel. Met name de kleinste zaken (tot drie medewerkers) zijn niet van plan een eigen webpagina of webshop te lanceren. Van de retailers met minstens vijf medewerkers heeft nog altijd 36 procent geen behoefte aan een webwinkel.

Winkeliers zien in het gebrek aan tijd de grootste reden voor het ontbreken van een online verkoopkanaal. Ook de logistiek achter een webshop weerhoudt hen van een opening. Veertig procent van de modezaken zonder webshop zag zijn omzet in 2011 dalen, tegenover acht procent van de zaken met een webshop.

Verder heeft een overgrote meerderheid geen plannen om een mobiele website te lanceren. 88 procent van de kleinste modezaken en driekwart van de grotere zelfstandigen gaan hier (voorlopig) niet aan beginnen. Beide groepen zien voornamelijk geen voordelen van een mobiele website.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!