Albert Heijn gaat inniger samenwerken met LTO Nederland, de belangenorganisatie voor boeren en tuinders. Dat is het resultaat van een gezamenlijk onderzoek naar prijsvorming en margeverdeling in de versketen, uitgevoerd door EFMI Business School uit Leusden.
Het onderzoek werd aangekondigd na commotie onder boeren en tuinders over een brief van Albert Heijn, waarin het meedeelde leveranciers vanaf september vorig jaar twee procent minder te betalen. De supermarktketen was van mening dat leveranciers eveneens profiteerden van zijn buitenlandse expansie, waardoor een bijdrage daaraan als 'passend' werd bestempeld.
Gesloten systemen winnen aan populariteit in de supermarktbranche, waarbij agrariërs meestal exclusief aan ketens leveren, blijkt uit het onderzoek. Daarnaast kiezen supermarkten minder vaak voor bulkartikelen, maar juist voor producten voor een specifieke doelgroep.
Als gevolg van deze uitkomsten heeft AH besloten versleveranciers nauwer te betrekken bij productvernieuwingen. Verder gaat het twee tot drie keer per jaar met LTO Nederland om de tafel om de onderlinge relatie door te nemen. Voor tussenschakels als groothandels en veilingen is juist minder plaats.
De onderzoeksresultaten hebben de twee partijen dichter bij elkaar gebracht, stelt AH-directeur Alfred Levi. "In beide organisaties gelden eigen belangen die heel goed samengaan." Ook LTO-voorzitter Albert Jan Maat prijst zich gelukkig. "Supermarkten zijn etalages van boeren en tuinders", stelt hij. Mede dankzij de buitenlandse groei van Albert Heijn heeft zijn sector het afgelopen halfjaar 7,4 procent exportgroei gehad.
Eerder: AH wil onderzoek naar margeverdeling & Groei AH kost fabrikant geld
Reacties 0