De autoverkoop is in augustus tot een nieuw dieptepunt gedaald met 13,3 procent tot 28.623 voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche. Voor het eerst dit jaar zijn er op maandbasis minder dan dertigduizend auto’s verkocht.
In de eerste acht maanden van 2013 zijn er in totaal 270.095 auto’s verkocht, dit is een derde minder dan in dezelfde periode in 2012. Clem Dickmann, directeur van Aumacon, denkt dat de daling voornamelijk door het aanhoudende lage consumentenvertrouwen komt. De verkoopcijfers zijn dit jaar ook lager doordat er vorig jaar veel zakelijke auto’s versneld werden afgeleverd door de tussentijdse aanpassingen van tarifering van de BPM en de bijtelling.
Dickmann voorspelt voor heel 2013 een verkoopdaling tot 375 duizend nieuwe auto’s. Dit is een kwart minder dan vorig jaar en tevens het laagste aantal sinds 1969.
Volkswagen verkocht sinds de start van het jaar 32.957 auto’s en bezit daarmee een marktaandeel van 12,2 procent. Renault komt op de tweede plek met 8,6 procent, gevolgd door Ford met 8,2 procent.
Autoverkoop bereikt nieuw dieptepunt
Gepubliceerd op 4 september 2013 om 00:00
Reacties 0