DHL zet consument in als bezorger

Koeriersbedrijf DHL gaat consumenten inzetten voor het bezorgen van online bestellingen. Met het online platform MyWays wil het bedrijf de ‘last mile’-problematiek aanpakken, wat betekent dat pakketjes niet door DHL-bezorgers worden bezorgd, maar dat zij bij de eindconsument worden afgeleverd door buurt- en wijkgenoten.

“We willen hiermee inspelen op flexibele aflevertijden”, aldus Peter Hesslin, ceo bij DHL Freight Sweden. Webshoppers kunnen op de site waarop zij winkelen zelf aangeven op welke dag, en op welk tijdstip zij hun order willen ontvangen en wat zij voor de bezorging willen betalen. Vervolgens wordt deze informatie getoond op de mobiele app van MyWays.

Gebruikers kunnen zien of het betreffende adres op hun dagelijkse route ligt en of ze de vergoeding interessant vinden. Als dat het geval is kan het item bij een nabij DHL-magazijn worden opgehaald om tenslotte bij het eindadres te kunnen worden bezorgd.

Volgens Hesslin zijn het vooral studenten die zich inzetten voor MyWays. “Voor hen is dit een kans om wat extra geld te verdienen.” De nieuwe dienst zal tot het einde van het jaar worden getest in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Wanneer het systeem een succes blijkt, wil DHL MyWays uitrollen in andere grote steden.

WalMart start mogelijk met een soortgelijk initiatief. De supermarktgigant wil gebruik gaan maken van het fenomeen ‘crowdsourcen’, waarbij niet een distributeur, maar de aanwezige klanten in een filiaal het bezorgen van online bestelde producten op zich nemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!