Supermarkten moeten tabaksproducten uit de schappen halen. Dat vindt Stichting Rookpreventie Jeugd naar aanleiding van een onderzoek naar het rookgedrag van kinderen onder de 13 jaar.
Uit de cijfers blijkt dat ruim 54 procent van de zestienhonderd ondervraagde kinderen tabaksmerken bij naam kent uit de supermarkt, wat de kans op roken verhoogt. “Kinderen gaan roken als iets normaals zien, wanneer tabaksproducten zo makkelijk te verkrijgen zijn”, aldus Pauline Dekker, longarts en mede-initiator van Rookalarm.
Volgens haar is het belangrijk dat supermarkten begrijpen dat zij invloed hebben op het rookgedrag van kinderen. “Ook al zeggen supermarkten dat zij geen sigaretten verkopen aan kinderen onder de 16 jaar, in de praktijk blijkt dit niet het geval. Zij moeten daadwerkelijk actie ondernemen en sigaretten uit de schappen halen.”
Volgens de onderzoekers pakken supermarkten maar een klein percentage van de omzet en dient de verkoop van tabakswaren puur als lokmiddel voor extra klanten. “Wanneer alle supermarkten een tabaksverbod invoeren bestaat er ook niet meer de mogelijk dat de klant naar de concurrent gaat”, aldus Dekker.
Reacties 0