Albert Heijn verlaagt vanaf vandaag de prijzen van duizend producten. Daarmee speelt de supermarktketen in op de 'heel stevige ontwikkeling' van concurrent Lidl, aldus algemeen directeur Sander van der Laan in het Algemeen Dagblad. Lidl kreeg er volgens marktonderzoeker GfK in een jaar tijd ongeveer 360 duizend huishoudens als klant bij, vaak afkomstig van AH.
De zogenoemde prijzenslag zal volgens supermarktdeskundigen net als in 2003 resulteren in een prijzenoorlog. "Natuurlijk gaan andere supermarktketens in op de prijsverlagingen van AH", stelt Joop Holla van GfK. Ze moeten volgens hem wel, omdat de consument door de inflatie moeite heeft met rondkomen. AH verlaagt de prijzen dan ook om zijn betaalbaarheid te onderstrepen. "Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt", verklaart Van der Laan.
Lidl bedankt zijn branchegenoot in een eerste reactie voor het compliment. Jumbo laat weten zijn koers niet te wijzigen. "Wij hebben altijd de laagsteprijsgarantie, dus je hebt kans dat een aantal van onze artikelen ook in prijs wordt verlaagd", aldus een woordvoerder.
Supermarktkenner Gerard Rutte noemt de prijzenslag van AH 'een heilloze weg' en ziet het als 'teken van paniek'. Het kost de keten volgens hem vooral geld, dat deels door de leveranciers opgevangen moet worden. CNV Dienstenbond vreest juist dat supermarktpersoneel de dupe wordt van een nieuwe prijzenoorlog. Oudere medewerkers worden bijvoorbeeld vaker vervangen door jongere werknemers, stelt cao-onderhandelaar Fedde Monsma. Tevens knippen werkgevers zoveel mogelijk banen op in contracten van minder dan twaalf uur, 'zodat er geen sociale premies betaald hoeven worden'.
Albert Heijn begint nieuwe 'prijzenslag'
Gepubliceerd op 9 september 2013 om 00:00
Reacties 0