Franchisegevers geven veelal te rooskleurige prognoses voor winst en omzet van winkels, waardoor veel franchisenemers na verloop van tijd in de problemen komen. Dat ziet advocaat Nienke Slump van Justion Advocaten. Er zijn de laatste jaren veel rechtszaken in de retail die hierom draaien.
Volgens de advocaat staat de rechtszaak tussen Bakker Bart-winkeliers en het hoofdkantoor niet op zichzelf. Een groep franchisenemers van Bakker Bart zegt meer huurdruk te hebben dan het hoofdkantoor voorspelde. Ook moeten ze meer betalen voor producten van de eigen deegfabriek dan derden. “Ik zie vaak dat omzet en marge de inkoopkosten onvoldoende dekken”, zegt Slump in De Financiële Telegraaf.
Veel inkoopvoordeel blijft volgens de advocaat bij de franchisegever hangen, zonder dat de franchisenemer hier weet van heeft. Slump heeft het sinds een paar jaar erg druk met gedupeerde franchisenemers die bij haar aankloppen omdat hun gouden bergen is beloofd door franchisegevers. Het gaat daarbij onder meer om telefoonwinkels, speelgoedzaken en drogisterijen. “Ik krijg de indruk dat franchisegevers vooral goed voor zichzelf zorgen.”
De advocaat ziet vaak dat de zogenaamde formulenorm niet klopt. Winkeliers gaan failliet omdat de prognoses van omzet en marges in hoge mate afwijken van de werkelijkheid, aldus Slump. Ze vindt dat franchisegevers beter hun huiswerk moeten doen. Daarnaast stelt ze dat franchisenemers meer met elkaar moeten samenwerken om een vuist te kunnen vormen richting de franchisegevers.
Eerder:
Radiostilte Bakker Bart conflict
'Veertig Bakker Bart-winkels dicht'
'Bakker Bart-winkeliers riskeren faillissement'
Reacties 0