Slechts vijf procent van de cadeaukaarten van de grootste retailers in Nederland is extern gedekt. Dat blijkt uit eigen onderzoek van RetailTrends onder 175 retailers in ons land.
Van de circa zestig procent van de retailers die een eigen plastic cadeaubon uitgeeft, gebruiken alleen Plus Retail, Keurslager, Groenrijk, Harense Smid en Decathlon een derdenrekening of andere constructie, blijkt uit het onderzoek dat te lezen is in het later deze week verschijnende septembernummer van RetailTrends.
De winkelketens Blokker Groep, Bruna, Primera en V&D geven aan te kijken naar dekkingsalternatieven. De meeste grote retailers ontwijken of negeren de vraag echter, enkelen pleiten bijvoorbeeld voor zelfregulering.
Retailers mogen de cadeaubonnen vrijelijk verkopen. Omdat de activiteiten onder een 'beperkt netwerk' vallen hebben zij geen vergunning nodig van De Nederlandsche Bank. Door eigen waardepapieren uit te geven is het saldo een post op de balans van de uitgevende retailer en kan dit spaarpotje bij geldnood aangesproken worden. Daardoor verdampt het cadeautegoed als de winkelketen failliet gaat.
Zo stond na het faillissement van Free Record Shop voor nog een paar miljoen euro aan cadeautegoed uit. Nieuwe eigenaar ProCures wilde daar echter niet voor opdraaien, waardoor ook de consument de dupe werd van het faillissement.
Lees het hele artikel 'Cadeaukaartenmarkt een kaartenhuis?' in het septembernummer van RetailTrends dat vrijdag verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0