Directeur Berend Ziengs van De Schoenenfabriek vertelt in het septembernummer van RetailTrends over de opmars van zijn schoenenformule in een moeizame branche. Hij opende binnen enkele maanden twee fysieke winkels en een webshop. "Alles anders aanpakken omdat iedereen in de schoenenbranche hetzelfde doet", verklaart Ziengs tegenover RetailTrends-redacteur Marjolein Veen het geheim achter zijn succes
Het roer moet om bij Bruna. Dat laten algemeen directeur Peter Brouwer en commercieel directeur Johan Westerbeek weten in gesprek met redacteur Donovan van Heuven. De formule in lees- en schrijfwaren investeert daarvoor miljoenen in ICT-infrastructuur en een metamorfose van zijn fysieke winkels. Daarnaast wil het de klant nog meer op een voetstuk plaatsen. "Klanten moeten vinden wat ze zoeken", vindt Brouwer. "Of beter nog, datgene vinden waarvan ze vooraf niet eens wisten dat ze het zochten."
Liefst 95 procent van de eigen cadeaubonnen van winkelketens is ongedekt. Dat blijkt uit eigen onderzoek van RetailTrends onder 175 van de grootste retailers in Nederland. Daarvan beschikt ongeveer zestig procent over een eigen cadeaukaart, maar maken slechts vijf retailers gebruik van een derdenrekening of andere constructie. Met als gevolg dat de klant de dupe is wanneer het cadeautegoed bij een faillissement verdampt, schrijft Toine van der Heijden.
De omzetstijging binnen de foodretail wordt voor het eerst veroorzaakt door de prijsontwikkeling. Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau Nielsen, dat in het septembernummer van RetailTrends is gepubliceerd. In het supermarktkanaal stegen de prijzen in 2013 gemiddeld met 4,3 procent, terwijl het volume met twee procent afnam. Verder blijken foodretailers meer geld te hebben besteed aan media- en promotieondersteuning. Foodfabrikanten (A-merken) investeerden hier de afgelopen twee jaar juist fors minder aan.
"Digitalisering biedt de mogelijkheden die de traditionele fysieke retail ontbeert om snel en efficiënt te expanderen", meent Jamus Driscoll van Demandware. Bij een internationale uitbreiding is het daarbij overbodig 'steeds opnieuw beginnen te bouwen'. Retailers moeten volgens de senior vice president & general manager EMEA juist aanhaken bij een online technologieplatform in de cloud als Demandware. De retailer kan alle ontwikkelingen op digitaal gebied zo vanuit een centraal platform aansturen. In RetailTrends 9 gaat Driscoll verder in op de mogelijkheden van zulke platforms.
In het aankomende nummer van RetailTrends verder aandacht voor de bestelzuilen van Travelbags.nl. Marchienus Horstra, eigenaar van de webshop, gaat tegenover Margot Visser in op de groeiende belangstelling in de lederwarenbranche voor zijn bestelzuilen. Het is volgens Horstra de manier om het assortiment te vergroten 'zonder het gedoe van een webshop'. Het assortiment alleen op internet zetten heeft geen zin. "Een webshop voegt alleen iets toe als je de longtail kunt aanbieden", aldus de eigenaar.
The Fixables wil een gat in de markt vullen met zijn winkelformule. 61 procent van de Nederlanders beschikt over een smartphone, maar er bestond tot dusver geen snelle, transparante en betrouwbare manier om hem te laten maken. Met de opening van een winkel van The Fixables aan de Amsterdamse Rijnstraat moet daar verandering in komen. De ondernemers Ferry Timmer en René Smit zoeken nu naar een geschikte winkellocatie in Utrecht. "We willen op meerdere plekken in Nederland aanwezig zijn en zo bouwen aan ons merk en betrouwbaarheid uitstralen", aldus Smit.
In het septembernummer komt ook 'Project Westside' aan bod. Strategisch retail designbureau JosDeVries The Retail Company heeft voor het Zwitserse winkelcentrum Westside de conceptontwikkeling gedaan, maar ook de 'klantreis' opnieuw vastgesteld. Vroeger startte en eindigde die op de parkeerplaats van het winkelcentrum, nu begint de klantreis veelal online en wordt de smartphone ook in het winkelcentrum geraadpleegd. Het designbureau heeft de nieuwe klantreis geïntegreerd in het totaalconcept van het winkelcentrum, stelt managing director en ceo Christaan Rikkers.
Retailers die een omnichannelstrategie willen lanceren, kunnen ondersteuning krijgen van retailorganisaties als Mirabeau. Zij helpen hen de puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen. "Het uitbouwen van de digitale klantrelatie is key", aldus algemeen directeur Adjan Kodde van Mirabeau in gesprek met chef-redacteur Marissa Blijham. E-commerce activiteiten en volledige omnichannel zijn volgens hem niet in één dag te realiseren. Retailers moeten volgens Kodde aandacht geven aan online engagement met de klant om traffic te genereren. "Wanneer je dan een webshop opent of een app lanceert, heb je een grotere kans dat klanten daar ook gebruik van maken."
Tot slot praten Jeroen Valk, directeur van IGM Holding (Baderie), met Pascal Kuipers over de mentaliteitsverandering bij de franchiseorganisatie. De Baderie-showrooms verkopen niet zozeer producten, maar een proces dat de klant in vijf stappen naar de ideale badkamer voert. "We hebben van loodgieters retailers gemaakt", stelt Valk. Ondernemers en het personeel worden daarvoor intensief getraind. Het slagen van een herpositionering hangt volgens Valk namelijk grotendeels van gedrag af.
Ook in RetailTrends 9:
- Een voorbeschouwing van het Retailer of the Year Gala en het netwerkcongres Shopping Today
- Een nabeschouwing van het MicroStrategy World-congres
- Investeren in goede kwaliteit beeld en video
- De kansen bij de digitale consument
- De introductie van linkID in België
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley, Antoine Endtz en Sander van de Gevel
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service
RetailTrends 9 verschijnt later deze week. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier.
Reacties 0