Bruna doet het goed in een branche die het zwaar heeft. Dat zegt commercieel directeur Johan Westerbeek van Bruna in de nieuwe editie van RetailTrends die later deze week uitkomt. “We zien de risico’s, maar we zijn nooit bang geweest voor het voortbestaan van Bruna”, aldus Westerbeek.
Bruna is volgens de directeur een sterk merk en bovendien zijn de winkels een ontmoetingsplaats met sterke lokale ondernemers die kun klanten kennen. Bruna investeert de komende jaren miljoenen in de ICT-infrastructuur, het updaten van de fysieke winkels en zal de klant meer dan ooit op een voetstuk plaatsen.
Ondanks dat het Bruna voor de wind gaat, is het aantal vestigingen de afgelopen jaren teruggelopen. Het aantal winkels daalde van 380 in 2011 naar 370 nu. “Wij focussen nadrukkelijk op kwaliteit en niet op kwantiteit”, zegt algemeen directeur Peter Brouwer tegen RetailTrends. Het streefcijfer van vijfhonderd filialen die eerder werd genoemd is losgelaten. Volgens de algemeen directeur heeft Bruna liever iets minder vestigingen, dan winkels die niet voldoen aan de uitgangspunten van het retailconcern. “Wij willen goede winkels hebben, op een goede locatie en met een topondernemer die de zaak runt.” Brouwer verwacht dat er een kans is dat het aantal winkels nog wat afneemt, ondanks dat veel ondernemers zich graag willen aansluiten bij de keten. “Natuurlijk willen we groeien, maar alles moet wel kloppen”, aldus Brouwer.
Het interview met de directie van Bruna is te lezen in RetailTrends 9. Klik hier voor een abonnement op dit vakblad.
Eerder:
Bruna steekt miljoenen in multichannelstrategie
Reacties 0