Onderscheid om onderscheid is een noodzaak voor retailers. Het geheim van succes is een eigen koers uitstippelen op een eigen wijze, ondernemende manier en een ‘next practice’ creëren. Dit stellen Michel van Tongeren en Maaike van Rooden van SVT Branding + Design Group in de eerste van een serie opinie-artikelen in RetailTrends.
De twee retaildeskundigen noemen als positieve voorbeelden IKEA, Abercrobmie & Fitch, Walmart, Albert Heijn en Jumbo. “Zij proberen en initiëren en durven daarbij op hun bek te gaan en gebruiken niet altijd zichzelf als toetssteen”, aldus het duo. Daarbij is het volgens de twee wel van belang dat de nieuwe weg voorzichtig wordt uitgestippeld. Dat moet gebeuren op basis van juiste klantbehoeften en passend bij het DNA van een merk. “Maar wel altijd eigentijds en toekomstgericht.”
Bovendien moet er integraal en holistisch ontwikkelend en getoetst worden. Van Tongeren en Van Rooden gebruiken hiervoor het Platform Development Model. Hierin is het merk in de kern verankerd. Daar omheen liggen alle ingrediënten die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en leiden tot de winkelformule. Daarbij is het volgens het tweetal van belang dat alles klopt. “Als een onderdeel niet volledig is uitontwikkeld, is de hele formule in gevaar.”
Meer lezen over het Platform Development Model? Dit kan in RetailTrends 9. Klik hier voor een abonnement.
Reacties 0