Retailers als Zalando dreigen zichzelf online te verliezen. Dat stelt Berend Ziengs, directeur van De Schoenenfabriek, in het septembernummer van RetailTrends. Zo verkoopt Zalando, ooit begonnen als online schoenformule, steeds meer kleding. "De eerste paar jaar hebben ze veel succes gehad, maar nu ze hun focus verliezen, gaat hun kracht verloren."
Ziengs wijst daarnaast naar het Amerikaanse Zappos, eveneens een grote schoenen- en kledingretailer. Die formule heeft bijvoorbeeld twaalfhonderd verschillende zwarte en bruine schoenen in het assortiment, stelt Ziengs. "Dat getuigt toch niet van lef? Waarmee onderscheiden ze zich dan nog?", vraagt hij zich af.
De Schoenenfabriek opende eind juli zelf een webwinkel. Daarmee wil Ziengs ook klanten buiten het noorden, waar het winkels heeft in Groningen en Leeuwarden, bedienen. Omnichannel retailing wijst de directeur niet af, zolang er voor aspecten gekozen wordt die bij de formule passen. Zo ziet hij geen tablets of internetzuilen in zijn winkels verschijnen. "Dat past niet bij onze winkelformule en daaraan blijven we trouw", aldus Ziengs.
Het assortiment van zijn winkels bestaat voor zeventig procent uit merken die andere retailers niet voeren. "Als je zorgt dat jouw collectie zó anders is dan de rest, dan komen klanten sowieso wel naar je toe en ben je niet afhankelijk van wie de aantrekkelijkste prijs biedt", stelt Ziengs. Hij is dan ook niet bang voor online concurrentie of voor showrooming. Daarbij speelt ook de beleving van winkels een rol, denkt hij. "De klant stapt bij ons de wondere wereld van de Schoenenfabriek binnen."
Lees het volledige interview met directeur Berend Ziengs van De Schoenenfabriek in RetailTrends 9, die later deze week verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0