Winkeliers tegen verplichte MVO-verslaggeving

Winkeliers zijn tegen de wettelijke plicht om hun invulling aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op te nemen in het jaarverslag. Zij willen dat het kabinet zijn steun voor dit voorstel van de Europese Commissie intrekt. Dat zegt een woordvoerder van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) tegen RetailNews.

"Het bezorgt hen een extra lastenverzwaring, terwijl het niet zorgt voor meer aandacht voor milieu en duurzaamheid." Retailers moeten volgens de woordvoerder juist uit zichzelf maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Een verplichting tot het opschrijven van de invulling aan MVO leidt niet vanzelfsprekend tot meer MVO." Volgens haar doet de markt voldoende zijn werk, omdat retailers MVO kunnen gebruiken zich van concurrenten te onderscheiden.

De Europese Commissie stelde eerder dit jaar voor bedrijven met ten minste vijfhonderd werknemers, een balanstotaal van meer dan twintig miljoen euro of meer dan veertig miljoen euro omzet te verplichten niet-financiële gegevens te rapporteren. Het RND noemt dit echter 'symboolpolitiek'. "Het leidt tot aftikken van lijstjes met eisen en het oplepelen van informatie zonder dat MVO onderdeel van het bedrijfsbeleid wordt", aldus de woordvoerder.

MVO Nederland schaart zich niet achter het RND. "De Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken heeft bijvoorbeeld veel effect gehad op de kwaliteit van de verslaggeving in het Nederlandse bedrijfsleven", stelt Jos Reinhoudt, kennismanager bij de organisatie. "Van symboolpolitiek is dus geen sprake."

Daarnaast noemt hij het argument van de 'intrinsieke motivatie' van retailers 'gedateerd'. Bij het oplossen van maatschappelijke problemen zijn bedrijven volgens Reinhoudt onmisbaar. "Met de toenemende urgentie hiervan wordt duurzaam ondernemen steeds minder vrijblijvend." Ook valt het met de lastenverzwaring 'reuze mee', stelt hij. "In Nederland zullen naar schatting ongeveer zeshonderd bedrijven onder de nieuwe richtlijn vallen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!