Webshoppers bepalen het liefst zelf waar en wanneer hun online bestelling wordt bezorgd. 86 procent van de online consumenten kiest niet voor bezorging op de eerst mogelijke dag, waar veel webwinkels mee adverteren. Deze groep wil liever dat de bestelling zo'n drie dagen later aankomt. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL onder de gebruikers van de applicatie MijnPakket.
Met deze app hoeft de online koper maar één keer een account aan te maken, waarna de status van iedere bestelling te volgen is. De klant kan makkelijk aangeven welk bezorgmoment hem of haar het beste uitkomt en bestellen en betalen gaat sneller, wat volgens PostNL de conversie verhoogt. Hierdoor krijgen webshops minder vragen en retouren, aldus het bedrijf.
Omdat de meeste online bestellingen in het weekend worden gedaan, ligt de piek voor het afleveren op maandag. Wel blijkt uit de cijfers dat slechts veertien procent van de consumenten een zo snel mogelijke bezorging het belangrijkst vindt. De rest kiest voor een uitgestelde bezorging en wil dan meestal dat het pakket op vrijdag of zaterdag wordt bezorgd. Ruim een derde van de consumenten haalt de bestelling op bij een ophaalpunt.
Reacties 0