Het aandeel van buitenlandse retailers in de Nederlandse winkelstraten verdubbelt binnen vijf jaar. Die verwachting spreekt Krijn Taconis, executive director bij CBRE Retail, uit op het VEDIS Trendcafé, dat vorige week plaatsvond. Nu is ongeveer vijftien procent van de winkelpanden door buitenlandse ketens bezet.
De internationale ketens houden het volgens Taconis voornamelijk bij de grootste steden, en in het bijzonder bij Amsterdam. "Daarbij profiteren ze van de huurprijzen, die relatief laag liggen ten opzichte van andere grote Europese steden", aldus Taconis.
Aan de andere kant geldt Nederland volgens hem wel als moeilijke markt, vanwege de korte afstanden tussen de verschillende steden. "Als de Nederlandse consument gaat winkelen kan hij ervoor kiezen links- of rechtsaf te gaan", stelt hij. Buitenlandse ketens kijken juist naar verzorgingsgebieden, die hier ophouden bij de Randstad en 'wellicht nog Zuid-Nederland'.
De komst van internationale ketens is volgens Taconis niet per definitie het gevolg van het succes van de formule. "Zeker voor Amerikaanse ketens is het soms een vlucht uit het thuisland, waar ze de verwachtingen niet meer kunnen waarmaken." Taconis noemt daarbij Abercrombie & Fitch en Forever 21 als voorbeelden.
Reacties 0