De uitrol van linkID in Nederland is slechts een kwestie van tijd. Docdata Payments, de ontwikkelaar van het product, is in gesprek met verschillende retailers, waaronder grote warenhuizen. Dat zegt commercieel directeur Mark van der Sluis in het septembernummer van RetailTrends.
LinkID is te vergelijken met een online identiteitskaart, die gekoppeld is aan betalingsmogelijkheden via de smartphone. De consument kan zich met één account aanmelden bij elke dienst of winkel die op linkID is aangesloten. Retailers kunnen op hun beurt gebruikers betaalmogelijkheden bieden of passende aanbiedingen doen.
Het product zorgt volgens Mario Houthooft, initiatiefnemer en directeur van LIN.K nv, voor 'een revolutie in de manier hoe er betaald gaat worden'. "Met gebruik van enkel een QR-code en een eigen linkID-pincode kunnen consumenten betalen met hun smartphone; de consument heeft de kassa dus altijd bij zich." De retailer kan daarnaast klantprofielen en -voorkeuren eenvoudig up-to-date houden.
Het product wordt deze maand in België geïntroduceerd onder studenten. Onder meer mode- en schoenenmerken en fastfoodketens maken deel uit van de pilot. De introductie onder studenten is volgens Houthooft een bewuste keuze. "Het product moet nog naam maken en aan vertrouwen winnen. We beginnen daarom bij de early adopters." Zo is de penetratiegraad van smartphones onder studenten hoog en staan zij volgens hem meer open voor nieuwe toepassingen. "Bovendien zijn de studenten van nu de managers van de toekomst."
Lees het gehele artikel 'Koppeling mobiele ID-kaart en betaaldata heeft toekomst' in RetailTrends 9, die vorige week is verschenen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0