'Supermarkten transparanter over eerlijke handelspraktijken'

Nederlandse supermarkten hebben een Gedragscode Handelspraktijken ondertekend. De ketens willen transparant zijn over de manier waarop zij met handelsrelaties omgaan en kiezen met het tekenen van de erecode voor eerlijke handelspraktijken, zo schrijft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

“Met de consument als uitgangspunt, wordt er vaak op het scherpst van de snede onderhandeld tussen leveranciers en supermarkten”, aldus CBL-directeur Marc Jansen. “Maar ook stevige onderhandelingen moeten door beide partijen respectvol worden gevoerd.”

Met een pilotproject wil het CBL aantonen dat business-to-business handelsconflicten kunnen worden opgelost volgens de systematiek, zoals die door de koepelorganisatie EuroCommerce in de voedselketen in Brussel is ontwikkeld. Het CBL werkt hiervoor samen met brancheorganisaties LTO en FNLI. Ook is het ministerie van Economische Zaken betrokken.

In de Europese gedragscode zijn tien ‘Beginselen van Goede Praktijk’ opgenomen. Het CBL hoopt dat ook alle leveranciers, boeren en tuinders de code zullen ondertekenen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!