De online verkopen blijven de komende jaren in Nederland flink groeien. Dat stelt PayPal op basis van een onderzoek naar het online gedrag van Nederlanders door marktonderzoeker Ipsos. Vorig jaar gaven Nederlanders tien miljard euro uit aan online winkelen en dit stijgt naar verwachting in 2015 naar dertien miljard euro. Ook de m-commerce markt groeit naar verwachting van 0,5 miljard nu tot 1,5 miljard euro in 2015.
Nederlanders besteden gemiddeld per dag 3,5 uur achter hun computer. Naast het gebruik van social media is online shoppen een belangrijke tijdsbesteding. Zo heeft 68 procent van de ondervraagden tussen de 18 en 56 jaar vorig jaar wel eens iets gekocht op internet. Hieruit maakt PayPal op dat de groei voorlopig doorzet.
Momenteel kent de reisbranche de grootste online omzet. De meeste groeimogelijkheden bevinden zich echter in de online boodschappen. ING is het met Paypal eens dat steeds meer boodschappen online zullen worden gedaan. “Op termijn kunnen online boodschappen voor vijftien tot twintig procent van de omzet in voedsel zorgen”, zegt Dirk Mulder, sectormanager food en retail bij ING tegen Nu.nl. De totale omzet van supermarkten was vorig jaar 28 miljard euro. Volgens Mulder is het wel van belang dat er een grote speler komt die zich met name richt op de verkoop van voedingsmiddelen via internet. Hij denkt niet dat Albert Heijn op korte termijn een enorme omzetgroei met online boodschappen kan realiseren.
'Webverkoop blijft groeien'
Gepubliceerd op 20 september 2013 om 00:00
Reacties 0