PLUS verhaalt margeverlies op leveranciers

PLUS wil het margeverlies als gevolg van prijsverlagingen verhalen op een aantal leveranciers van A-merken. De supermarktketen vraagt hen binnen veertien dagen een door PLUS berekend bedrag over te maken.

De keten verlaagde de afgelopen twee weken de prijs van zeker 1300 producten. "Als wij de prijzen niet ook verlagen, dan gaan klanten naar een supermarkt die dat wel heeft gedaan", verklaart een woordvoerder tegen de NOS. "Maar wij hebben hierdoor te maken met een verlies op de marges."

PLUS is niet de enige keten die kortingen oplegt aan leveranciers, zegt directeur Philip den Ouden van FNLI, de branchevereniging van levensmiddelenfabrikanten. Hij kan de namen van andere supermarkten echter niet prijsgeven. Den Ouden vraagt zich verder af of supermarkten de nieuwe gedragscode niet overtreden. Nederlandse ketens spraken vorige week af geen eenzijdige kortingen aan leveranciers op te leggen.

PLUS overtreedt deze afspraken niet, stelt zijn woordvoerder. "Wij doen in de brief een voorstel aan de leverancier." Daarnaast staat volgens de woordvoerder in de brief dat leveranciers met alternatieven komen 'om het ontstane marktverlies te compenseren'.

Albert Heijn, dat de prijzenslag twee weken geleden begon door 1900 producten in prijs te verlagen, zegt de bestaande contracten met leveranciers te respecteren. Branchegenoot Jumbo heeft eveneens geen brieven naar leveranciers gestuurd. "Wel zijn we zoals alle supermarktbedrijven altijd met de leveranciers in gesprek over zaken als marktontwikkelingen en samenwerking", aldus een woordvoerder.

Eerder: 'Supermarkten transparanter over eerlijke handelspraktijken'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!