Dankzij predictive analytics kan de retailer beter bepalen welke voorraden het moet hanteren. Op basis van beschikbare data zijn bijvoorbeeld seizoenspatronen te ontdekken, waar de voorraad op afgestemd kan worden. Dat zegt marketing specialist business analytics Daniel Westzaan van IBM tegen RetailNews.
"De retailer weet dankzij de seizoenspatronen hoeveel van welke producten hij bijvoorbeeld in de zomer moet inkopen", zegt Westzaan. Daarmee blijft hij na het seizoen niet meer zitten met een grote voorraad en zijn grote kortingen om de voorraad kwijt te raken verleden tijd. "En dat is een grote kostenpost binnen de retail", weet Westzaan.
Als voorbeeld geeft de marketing specialist een case van een Duitse bakkerijketen. "Met analytics werd ontdekt welke producten bij welk weer goed verkochten", stelt hij. Mensen bleken bijvoorbeeld meer cake te kopen als regent. "Door het ontdekken van die verbanden ging de winstgevendheid van de bakkerijen met twintig procent omhoog."
IBM organiseert op 11 oktober een gratis webinar waarin uitvoeriger op de toegevoegde waarde van predictive analytics voor de supply chain wordt ingegaan. Het webinar ‘Wéét wat klanten morgen willen’ vindt plaats van 11.00 tot 11.30 uur. Klik hier voor meer informatie en inschrijving.
Reacties 0