De omzetgroei van Nederlandse supermarkten kwam in september uit op 0,8 procent. Sinds de maanden maart en april, toen de groei nog 4,3 procent bedroeg, valt de groei maandelijks steeds lager uit. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Het aantal supermarktbezoeken bleef afgelopen maand gelijk aan het aantal in augustus. "Dat is voor het eerst in lange tijd", zegt GfK-onderzoeker Joop Holla tegen RetailNews. Dé verklaring voor deze ontwikkeling heeft hij nog niet. "Maar consumenten bezoeken wellicht minder supermarkten, door het ontbreken van aantrekkelijke promoties of spaaracties."
Holla benadrukt dat dit laatste alleen voor afgelopen maand kan gelden. Zo meldt marktonderzoeksbureau IRI in RetailTrends 10 dat de promotiedruk binnen het supermarktkanaal nog dit jaar de grens van twintig procent passeert. Daarbij kiezen steeds meer retailers voor segmentpromoties. Zeker bij supermarkten zorgen die volgens IRI vaak voor veel extra omzet.
Holla ziet verder dat de waarde van de kassabon onder druk komt te staan. In september lag deze 0,8 procent hoger dan de maand ervoor. Gecorrigeerd voor het meest recente inflatiecijfer van het CBS, schat hij de volumekrimp voor supermarkten op ongeveer twee procent.
Eerder: Omzetgroei supermarkten vlakt af & 'Segmentpromoties lucratief voor supermarkten'
Reacties 0