Voorwaarden succesvol winkelgebied

Retailers moeten het werkwoord ondernemen meer invulling geven. Om klanten weer naar de winkelstraat te krijgen, moeten zij bieden wat internet niet heeft, zich richten op persoonlijke aandacht en klantvriendelijkheid. Dat maakt van een willekeurige winkelstraat een succesvol winkelgebied, stelt Nel de Jager in het NRC Handelsblad. Als winkelstraatmanager bewaakt ze het DNA van een winkelstraat en houdt in de gaten wat ontbreekt. 

Stilzitten is funest voor een retailer, meent De Jager. Winkeliers moeten hun werk doen en klanten vertroetelen. Elke veertien dagen een nieuwe etalage haalt de klant over om weer eens een kijkje te nemen. Af en toe een pop-up store brengt leven in de brouwerij. En als boekhandel is het een idee om klanten een plek te bieden waar ze rustig door een boek kunnen bladeren. Met een hapje en een drankje.

Veel consumenten vinden hun weg naar de Kalverstraat, Leidsestraat en P.C. Hoofstraat in het hart van Amsterdam, vertelt Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus aan Het Financieele Dagblad. “Er zijn veel internationale winkelketens en er is een relatief groot zwerfgebied omheen vol cultuur, horeca en andere winkels”, verklaart hij de aantrekkingskracht. Bovendien profiteert het winkelgebied van de opkomst van online shoppen, denkt Zandbergen. “Consumenten oriënteren zich uitgebreid online. Als je daar vier, vijf dingen vindt die je wilt hebben, is het handiger om naar een plek te gaan waar veel winkels bij elkaar zitten, dan naar een klein winkelgebied.”

Maar er speelt meer mee bij het creëren van een fijne winkelstraat, vindt Willem Koster, voorzitter van Amsterdam City, een bedrijvenvereniging die zich inzet voor een economisch gezonde stad. Voelen mensen zich veilig in een winkelgebied? Is de openbare ruimte schoon? “Dat zijn zaken waar ondernemers samen met de overheid grote invloed op hebben”, zegt Koster in het FD.

Ook hij haalt daarbij de Kalverstraat en Leidsestraat aan. “Twintig jaar geleden zag het er daar echt anders uit. Verloederd. Graffiti. Veel viezigheid op straat.” Bovendien kunnen gemeentelijke investeringen in projecten waarbij winkelcentra worden opgeknapt, helpen. “Als de overheid laat zien dat ze in zo’n gebied gelooft, gaan ondernemers daarin mee.”

Lees ook:
Eigenaren maken plan tegen leegloop winkelstraat Dordrecht
'Non-food moet inspelen op nieuwe realiteit' 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!