Traditionele retailers zijn in de toekomst alleen nog verantwoordelijk voor de transactie en distributie van goederen. "En als dat je rol in de waardeketen is geworden, dan horen daar ook andere margestructuren bij." Dat zegt Coolblue-directeur Pieter Zwart in FaceRetail, een video-interviewserie van RetailTrends Media in samenwerking met Crossmarks.
Retailers zijn volgens Zwart nog niet op die nieuwe rol ingericht. "Dat betekent dat er een bijzondere mate van werk aan de winkel is." Die is misschien zo groot dat de benodigde kapitaalinvesteringen op dit moment moeilijk te dragen zijn, denkt de directeur. "Ik voorzie voor traditionele retailers een hele zware toekomst. Zelfs als ze nu al een succesvolle onlinestrategie hebben geformuleerd."
Coolblue beschikt zelf over vestigingen in Eindhoven, Utrecht, Rotterdam en Groningen en twee in België. Tevens opent de etailer tegen het eind van het jaar een vestiging in Amsterdam. De winkels zijn voor Coolblue een verlengstuk van de website, vertelt Zwart. "We weten dat nagenoeg iedereen die door de voordeur van de winkel loopt eerst onze website heeft bezocht."
In de winkel kan Coolblue de 'sensopatische beleving verder invullen', zegt hij. "Ook aftersales vervullen een hele belangrijke rol in de winkels." Tot slot is er sprake van een 'regionaal uplift effect', weet Zwart. "Mensen uit Utrecht durven iets bij Coolblue te kopen, omdat ze weten dat er een winkel in de buurt is."
Zwart kan niet zeggen hoe groot het winkelbestand van Coolblue uiteindelijk wordt. Wel laat hij 'op basis van data en projecten waar we mee bezig zijn' weten een flinke groei voor zijn bedrijf te verwachten. "Dat zal nog weleens veel groter kunnen zijn dan de meeste mensen denken."
Pieter Zwart gaat tijdens het interview ook in op de 'obsessieve focus op klanttevredenheid' van Coolblue. Bekijk het volledige interview op ons YouTube-kanaal.
Eerder sprak FaceRetail met directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland, directeur Erik Does van EkoPlaza en Krein Bons, topman van vanHaren.
Reacties 0