Inretail gelooft niet meer in de strikte scheiding van branches. De belangenvereniging, voorheen CBW-Mitex, trekt alleen nog de grens tussen food- en non-food. Dat laten voorzitter Jan Meerman en directeur Jan-Dirk van der Zee weten in een interview in RetailTrends 10, die vrijdag is verschenen.
Grenzen tussen branches zullen alleen maar vager worden, denkt Van der Zee. "Kijkend naar Karwei: is dat nu een bouwmarkt of een woonwinkel?" Ook de consument denkt volgens Meerman niet meer in branches. "Die trend is de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden."
Inretail heeft dit voorjaar de lobbytaken van Tuinbranche Nederland al overgenomen. De belangenvereniging focust zich volgens Meerman 'op individuele ondernemers die hun winkel naar een hoger niveau willen brengen'. Voorwaarde is wel dat ondernemers die lid willen worden een lifestylebenadering moeten hebben. "Mode en wonen zitten wel sterk verankerd in ons DNA", aldus Meerman.
Zo zijn optiekzaken, drogisterijen en juweliers welkom, stelt de voorzitter. "De consument kocht twintig jaar geleden om de zeven jaar een nieuwe bril, nu is dat elk jaar en vaak dragen mensen verschillende monturen." Daarmee is de bril volgens hem niet langer alleen een medisch-, maar ook een modeartikel.
Jan Meerman en Jan-Dirk van der Zee gaan in het oktobernummer van RetailTrends ook in op de impact van de voortrazende technologie en de mogelijkheden van innovatie en big data. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0