Consumenten ontvangen reclame het liefst via e-mail, vooral 55-plussers bekijken dergelijke mail vaak. Dat blijkt uit onderzoek van e-mailmarketingbureau Blinker onder bijna duizend Nederlanders.
Van de respondenten geeft 68 procent aan bij voorkeur reclame via e-mail te krijgen. Dit kanaal is voor het overgrote merendeel (negentig procent) ook favoriet voor het ontvangen van serviceberichten als transactiebevestigingen van een webshop, of productinformatie.
Gemiddeld ontvangen de respondenten 96 e-mails per week. De meerderheid daarvan (39 stuks) bestaat uit reclame. Opvallend is dat vooral respondenten in de leeftijdscategorie van 55 tot 64 jaar dergelijke mailings krijgen: van de 135 e-mails die zij per week ontvangen, is 57 reclame. “Mogelijk schrijven zij zich minder vaak uit voor aanbiedingen of zijn ze koopkrachtiger en hebben ze meer tijd om alles goed te bekijken”, denkt Blinker.
Uit de peiling blijkt dat driekwart van de ondervraagden (79 procent) ‘s avonds zijn mail checkt. Dat komt overeen met de Nationale E-mail Benchmark van Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA). Uit dat eerdere onderzoek blijkt dat de meeste e-mails echter overdag worden verzonden. “E-mailmarketeers doen er goed aan om hun verzending beter af te stemmen op het leesmoment van de consument”, aldus Blinker.
In de peiling gaf twintig procent aan dat ze via direct mail op de hoogte willen blijven van aanbiedingen. Zes procent ontvangt reclame het liefst via Facebook. Slechts een procent wil aanbiedingen via andere social media-kanalen als WhatsApp en Twitter tegenkomen.
Bijna alle respondenten (97 procent) schrijven zich in voor nieuwsbrieven. Meer dan tweederde geeft aan wel eens een aankoop te hebben gedaan naar aanleiding van een ontvangen e-mail. Het afgelopen jaar deed 54 procent dat twee tot vijf keer.
Lees ook:
‘Veelgebruikte weekendmail minst effectief’
Reacties 0