Slechts afgeslankte reisbedrijven hebben bestaansrecht. Dat zegt Joost Romeijn in De Telegraaf. Romeijn is topman van Sundio Group, de overkoepelende organisatie achter onder meer Sunweb, GOGO en Eliza was here.
De sanering in de reisbranche gaat ‘keihard’ door, denkt Romeijn. Hij wijt dat niet alleen aan de crisis. De reisindustrie zit volgens hem in een transformatie naar een totaal nieuwe omgeving. "Het vertrouwde reisbureau sterft heel snel uit. Groei is niet vanzelfsprekend, internet en sociale veranderingen zijn leidend. De drang om te consumeren is gestabiliseerd door het welvaartsniveau.”
Het betekent dat de uitgaven dalen, waarbij webaankopen normaal zijn geworden, voorziet Romeijn. “Er is geen plaats meer voor achterhaalde distributiemodellen met allerlei tussenschakels die ook geld willen verdienen. Die kosten worden er genadeloos uitgesneden. Slechts afgeslankte reisbedrijven hebben bestaansrecht.”
In Romeijns ogen gaan klassieke spelers zoals OAD ten onder doordat ze te laat hun strategie aanpassen, vasthouden aan het verleden. Hij plaatst vraagtekens bij de overname van tachtig failliete Globe-reisbureaus door D-reizen. “De meeste reiswinkels draaien verlies, zeker als hun leveranciers andere keuzes gaan maken. De vraag is of reisbureaus straks nog genoeg te verkopen hebben.”
De spoeling wordt volgens hem dunner en het aanbod schraler. “Een groeiend aantal touroperators, zeg maar de reisfabrieken, doet liever rechtstreeks met de consument zaken. Andersom gaat dat ook op.” Daarnaast ziet hij dat het zoeken en boeken in het toerisme persoonlijker en comfortabeler wordt. “Reisaanbieders die vliegstoelen en hotelbedden controleren krijgen meer mogelijkheden om hun klanten direct op maat te bedienen. De rol van reisbureaus is hier uitgespeeld.”
Reisondernemers moeten iets hebben wat anderen niet hebben. “Bedenk iets nieuws, dat aanslaat bij een bepaalde doelgroep en focus je daarop. Je redt het niet meer met een webwinkeltje en alleen de laagste prijzen. Je online presentatie moet kloppen en je moet hard knokken voor je naamsbekendheid, een eigentijds merk en uitgekiende database.”
De moderne reiziger heeft namelijk andere behoeften. Anno 2013 gaat de consument vaker kort op reis en neemt hij spontane last-minutebeslissingen, ziet Romeijn. Om hem online goed te bedienen is het van belang klantgegevens en reisgedrag optimaal te automatiseren. “Dat is in de moordende concurrentiestrijd in toenemende mate het verschil tussen winnen en verliezen.”
Lees ook:
‘Andere reisbureaus ten onder aan faillissement OAD’
‘Sanering in reisbranche zet keihard door’
Gepubliceerd op 8 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0