Steeds meer grote woonwinkels sluiten zich aan bij inkoopgroepen om te worden ontzorgd. Zo verwelkomde de Internationale Meubel Groep (IMG) afgelopen maand met Woonboulevard Poortvliet en De Groot Wonen weer twee ondernemingen. "Alleen opereren is niet meer te doen", zegt IMG-directeur Piet Boeye tegen RetailNews.
Zijn organisatie, tevens franchisegevers van formules als Profijt Meubel en Superkeukens, verzorgt onder meer de inkoop, marketing en e-commerce van de aangesloten ondernemers. "Die kunnen zo onder hun eigen naam blijven bestaan, maar profiteren ook van de inkoopkracht van de organisatie." IMG drukt volgens hem bijvoorbeeld jaarlijks een paar miljoen folders voor de ondernemers, die anders ieder afzonderlijk daarvoor zouden moeten afrekenen.
"Alle woonwinkels beschikken tevens over een eigen webshop", zegt Boeye. "Ook die vallen onder ons beheer." Daarnaast kan IMG dankzij de uitgebreide samenwerking volle vrachtwagens uit bijvoorbeeld Oost-Europese fabrieken laten rijden. "Met het toevoegen van nieuwe ondernemers bewerkstellingen wij door volumes te bundelen steeds meer inkoopvoordeel."
Samen staan de woonwinkels sterker, is het idee van IMG. Onderlinge concurrentiestrijd is er niet bij, zegt Boeye. "Iedere formule beschikt over een eigen rayon die het bedient, dus ze zitten elkaar niet in de weg." Het doel van de organisatie is volgens Boeye niet om samen landelijke formules als IKEA tegenwicht te bieden. "Met IKEA moet je niet proberen de competitie aan te gaan. Dat is de buitencategorie."
Reacties 0