Nederlandse schoenenmerken scoren lager dan gemiddeld op duurzaamheidprestaties. Dat concludeert Rank a Brand na onderzoek onder 58 schoenenmerken.
Macintosh Retail Group (onder meer Scapino, Dolcis en online schoenenplatform Intreza) krijgt een D-label in de peiling. “Daarmee behaalt Macintosh Retail Group de eerste mijlpalen, maar het heeft nog een flinke weg af te leggen”, laat Rank a Brand weten. Het concern werkt achter de schermen aan een ‘veelbelovend programma om de hele schoenenproductie inzichtelijk en milieuvriendelijk te maken.’
Bristol en Avance, beiden onderdeel van Euro Shoe Group, halen ook een D-label. De keten werkt aan CO2-reductie en verbeterde arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden, maar Rank a Brand vindt het milieubeleid nog onduidelijk. Ook vanHaren krijgt dit label, om dezelfde redenen. Wel is de keten lid van de Business Social Compliance Initiative (BSCI), waardoor leveranciers regelmatig gecontroleerd worden.
Overige Nederlandse schoenenmerken geven nauwelijks openheid over hun beleid, aldus Rank a Brand. Cinderella, Van Bommel, Van Dalen of Schoenenreus hebben daardoor met een E-label een negatief koopadvies. Timberland, Converse, Veja en Ethletic zijn met een B-label ‘goed op weg’. Geen enkel schoenenmerk haalt het A-label.
'Schoenenmerken scoren laag op duurzaamheid'
Gepubliceerd op 8 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0