De nieuwe bonuskaart waarmee Albert Heijn persoonlijke aanbiedingen kan doen, ligt al vóór de lancering onder vuur. Stichting Privacy First vreest dat de supermarktketen te ver gaat als de pasgegevens gebruikt worden als bron van aanbiedingen.
De nieuwe bonuskaart wordt vanaf 21 oktober uitgereikt. Klanten die hem online activeren krijgen, gebaseerd op hun koopgedrag, extra korting op bepaalde producten. Albert Heijn geeft aan daarbij duidelijk uit te leggen 'waarom en waarvoor hun gegevens gebruikt worden'. "De klant staat aan het roer en bepaalt zelf waarvan hij wel of geen gebruik maakt", meldde de supermarkt dinsdag in een persbericht. Wie de kaart niet online activeert, heeft een ‘gewone’ bonuspas.
Albert Heijn stelt de klantgegevens niet te verkopen aan derden. Desondanks noemt Stichting Privacy First de kaart in het Algemeen Dagblad ‘een vorm van oneerlijke handelspraktijken’. “Het komt erop neer dat je extra korting krijgt als je je gegevens afstaat. Dat kan niet door de beugel”, zegt Vincent Böhre van de stichting.
De invoering van 'Mijn Bonus' werd vorig jaar al eens uitgesteld vanwege onzekerheid bij klanten of AH de gegevens mag gebruiken voor het doen van persoonlijke aanbiedingen.
Eerder :
Nieuwe bonuskaart AH onder vuur
Gepubliceerd op 9 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0