De groeiende e-commercemarkt zorgt voor een nog ingewikkelder stadsdistributie. Deze ontwikkeling vraagt dringend om uniforme regelgeving binnen gemeenten. Dat stelt de Raad voor de leefomgeving (Rli) in het adviesrapport ‘Nederlandse logistiek in 2040: designed to last’, dat woensdag is aangeboden aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.
Nederlandse webwinkels verwerkten volgens het adviesrapport in 2012 voor 9,8 miljard euro aan bestellingen. Dat betekent dat er iedere dag meer dan 240.000 bestellingen online worden geplaatst. Naar verwachting blijft deze markt groeien. Volgens de onderzoekers wordt de zogeheten last mile-logistiek daardoor steeds complexer.
De ‘last mile’, het laatste deel van een aflevering aan consumenten, slokt tussen dertien en 75 procent van de totale logistieke kosten op. ‘Bovendien zorgt het voor de grootste milieubelasting in de logistieke keten. Dat komt door het aantal mislukte leveringen als consumenten niet thuis zijn, de krappe tijdsvensters en de lege retourritten’, staat in het rapport.
Bij het bevoorraden van winkels in de binnenstad lopen transporteurs tegen een wirwar van regels, constateert branchevereniging voor logistiek en transport EVO. Elke gemeente kan namelijk haar eigen voorwaarden stellen, zoals aan uitlaatgassen of bevoorradingstijden. “Op dit moment zijn er 408 verschillende handboeken met meer dan 1600 regels voor stedelijke distributie. Dat staat een efficiënte goederenstroom in de weg”, meent de belangenbehartiger.
Volgens Detailhandel Nederland neemt de regelzucht hand over hand toe en is die ontwikkeling voor zowel eenmanszaken als grootwinkelbedrijven een groeiende last. “Winkels dreigen eraan te bezwijken”, aldus Jildau Schuilenburg in het AD.
De Raad voor de leefomgeving schrijft in haar advies dat gemeenten uniforme eisen moeten stellen aan leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid. Voorts zou de invulling daarvan via innovatieve aanbesteding overgelaten moeten worden aan de sector. “Een situatie waarin gemeenten op eigen wijze invulling geven aan milieuzonering met strikte voorwaarden voor bijvoorbeeld emissies van vrachtwagens, belemmert de innovatie”, meent de raad.
Bevoorrading winkels steeds ingewikkelder
Gepubliceerd op 10 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0