De Chinese etailer Alibaba verwacht zijn omzet in 2016 bijna te hebben verdrievoudigd tot drie biljoen yen (362 miljard euro). Dat meldt ceo Jonathan Lu aan persbureau Reuters. Daarmee zou het Walmart voorbij groeien als grootste retailer ter wereld.
Onderdeel van de geplande expansie is een 'substantiële investering' in Shoprunner. Alibaba betaalde vorig jaar al 75 miljoen dollar (55 miljoen euro) voor een minderheidsbelang, recent was het goed voor een groot deel van een nieuwe investering van 206 miljoen dollar. Shoprunner biedt consumenten bezorgabonnementen, waarmee ze voor een vast bedrag per maand onbeperkt orders kunnen laten bezorgen.
Verder investeert Alibaba tot 2020 zestien miljard dollar in logistiek in China, om zo het binnenland en daarmee honderden miljoenen potentiële klanten te ontsluiten. Elke retailer moet zich volgens Alibaba aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. "Traditionele retailers die weigeren om te vormen, zullen weggevaagd worden door de concurrentie", stelt chief strategy officer Zeng Ming. "De meesten begrijpen nu dat hun tijd eindig is, als ze niet online gaan."
In China was het online kanaal het afgelopen jaar goed voor zes procent van alle verkopen. Dat aandeel stijgt naar verwachting van analisten binnen vijf jaar naar twintig procent.
Reacties 0