De heersende opvatting dat er sprake is van een enorme leegloop in het aantal winkels is onjuist. Er zijn namelijk niet alleen uitschieters in de afname van het aantal winkels per retailsector, maar ook in de groei van specifieke branches. Die conclusie trekken retailstrategen van Eysink Smeets Business in hun onderzoek, gebaseerd op cijfers van winkelvastgoedspecialist Locatus over de afgelopen tien jaar.
In die tijd groeide het aantal winkels in 81 van de in totaal 176 onderscheiden retailsectoren, waaronder in 46 zelfs met meer dan dertig procent. Grote sectoren die het winkelbestand zagen groeien zijn onder meer schoonheidssalons, bezorg- en afhaalservices, kappers, damesmodewinkels, opticiens, fietsenmakers, huishoudartikelen, schoenenwinkels en slijterijen.
Aan de andere kant is het winkelbestand in negentig sectoren teruggelopen, bij 37 met meer dan dertig procent. Van de in de Nederlandse winkelstraat aanwezige winkels ging het aantal videotheken het hardst onderuit. Tien jaar geleden waren er nog 7,5 winkels per honderdduizend inwoners, in 2013 is dat aantal gedaald tot twee. Grote sectoren die een flinke krimp hebben doorgemaakt zijn onder meer autodealers, drogisterijen, bloemenwinkels, slagerijen, bakkerijen en meubelzaken.
De totale leegstand is de afgelopen tien jaar gegroeid van 72,4 winkels naar 84,8 winkels per honderdduizend inwoners. Eysink Smeets Business onderscheidt vijf factoren die daar invloed op gehad hebben: bewegingen bij zowel consumenten, retailers als producenten, internet en de crisis.
Elke ondernemer moet zich volgens het bureau afvragen hoe hij 'de winnaar kan zijn in die felle bewegingen'. Zo moet hij buiten zijn eigen sector denken om te overleven en een visie voor de komende tien jaar uitstippelen. "En je ontworstelen aan de beperkingen van je huidige business model", aldus het bureau.
Reacties 0