Winkelstraten herbergen in de toekomst steeds meer kleine of juist grote winkels. Voor de momenteel oververtegenwoordigde 'high street'-winkels is met de opkomst van multichannel retail steeds minder plaats. Dat concludeert de Duitse vastgoedexpert Manuel Jahn van onderzoeksbureau GfK in een whitepaper.
Fysieke winkels behouden volgens het rapport hun status als belangrijkste onderdeel van de multichannelstrategie. "Dat komt omdat de interactie van consumenten met merken en producten het meest effectief en duurzaam zijn als die zich niet alleen virtueel voordoen", aldus Jahn. Winkeliers kunnen het aantal winkelbezoeken stimuleren door meer online services als routeplanning en winkelzoekers aan te bieden, of gebruik te maken van social media, beloningssystemen en click & collect. "Retailers die de multichannnelstrategie vakkundig implementeren zijn in staat het omzetverlies in de traditionele retail meer dan te compenseren", schrijft Jahn.
GfK verwacht dat de meeste consumentgerichte branches toegaan naar een situatie waarin vier typen winkels overblijven. Allereerst zijn er flaghshipstores, die met het volledige assortiment emotie moeten toevoegen aan het merk en het merkimago moeten verspreiden onder consumenten. Het tweede type zijn showrooms, waar alleen plek is voor de meest in het oog springende producten van retailers, die voornamelijk online te koop zijn.
Verder komen er multichannel winkels, waarin de focus ligt op de best lopende artikelen en waar het volledige assortiment online kan worden besteld. Tot slot is er plaats voor afhaalwinkels, waar online bestellingen afgehaald kunnen worden. Voor dat type zijn de locatie en bereikbaarheid het meest belangrijk, om zo de zichtbaarheid en binding met de klant te vergroten.
Reacties 0