Slechte ervaringen met self-checkouts zorgen ervoor dat consumenten afzien van boodschappen. Een op de drie gebruikers heeft de winkel weleens verlaten zonder dat zij alle geplande aankopen hebben afgerekend. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Tensator onder ongeveer vierhonderd Britse consumenten.
Daarnaast blijkt 84 procent van de consumenten hulp van personeel nodig te hebben als zij van een self-checkout gebruik willen maken. Voor veertig procent zijn technische problemen het vervelendste aspect van self-checkouts. Verder denkt ruim de helft dat afrekenen aan een traditionele kassa sneller is. Zestig procent van de ondervraagden verkiest de traditionele kassa boven de geautomatiseerde variant.
Retailers moeten het gebruik van self-checkouts daarom heroverwegen, denkt Tensator-ceo Alan McPherson. Zo raadt hij aan te kijken naar de gebruikte technologie en de manier waarop het aangeboden wordt. "Als zoveel mensen hulp nodig hebben, is het geen self-service", stelt hij.
Verder merkt hij op dat wachtrijen voor self-checkouts onduidelijk zijn. Zo zegt meer dan de helft van de ondervraagden niet zeker te weten waar de rij begint. Tevens raadt McPherson retailers aan te kijken naar de inzet van personeel bij self-checkouts, aangezien veel consumenten aangeven graag door een medewerker geholpen te worden. "Geen enkele retailer wil klanten verliezen", zegt hij. "Maar het lijkt erop dat velen dat wel doen."
Reacties 0