Steeds meer consumenten verwachten dat fysieke retailers hun prijzen gelijktrekken aan die van online spelers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Shopper Experience Study van adviesbureau Cognizant onder 2500 Amerikaanse en Canadese consumenten.
29 procent noemt de mogelijkheid om medewerkers prijzen te laten matchen als belangrijkste verbetering voor fysieke winkeliers. Dat aantal lag vorig jaar nog op 21 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar vroeg een op de vijf consumenten in de winkel om een lagere prijs. In elektronicawinkels is deze trend het sterkst, vooral onder mannen. 35 procent van hen heeft in de eerste drie maanden gevraagd om een gelijke prijs als op het internet, terwijl nog eens vijftien procent van de mannen dit ten minste vier keer heeft gevraagd. Ook in de meubelzaken vragen mannen (negentien procent) vaker om gelijke prijzen dan vrouwen (dertien procent).
21 procent van de ondervraagden zegt een lagere prijs te vragen wanneer de prijs naar zijn mening te hoog is. 38 procent doet dit niet, maar gaat in andere winkels op zoek naar een goedkopere prijs. Nog eens negentien procent gebruikt het internet om het product tegen een lagere prijs aan te schaffen.
Hoewel veel retailers al kijken naar de mogelijkheid om prijzen gelijk te trekken, is het belangrijker om de prijs al vanaf het eerste moment juist te hebben. De verkoopprijs moeten overeenkomen met de verwachtingen van de consument en het merkimago, stelt Steven Skinner, senior vicepresident retail, hospitality en consumer goods bij Cognizant. "Pricematching maakt geen omzet goed die verloren gaat als de klant de winkel uitloopt zonder iets te kopen."
Reacties 0