China vindt de koffie bij Starbucks te duur. Een mediumsize latte kost 27 yuan (3,20 euro) terwijl Amerikanen er drie dollar (2,20 euro) voor afrekenen, aldus de Chinese staatstelevisie. De keten zou in China 32 procent op zijn koffie verdienen, tegenover 21 procent in Amerika.
“Starbucks kan zijn prijzen zo opdrijven omdat onze consumenten een blind vertrouwen hebben in Starbucks en andere westerse merken”, zegt Wang Zhendong, directeur van de Koffie Associatie van Shanghai.
De koffieketen wijt de hoge prijzen aan de hoge Chinese invoerheffingen. Die zouden de koffiebonen al meteen 32 procent duurder maken. Ook factoren als grondstoffen en transportkosten spelen mee, laat de keten weten in een reactie.
Chinezen drinken elk jaar voor 1,15 miljard dollar (840 miljoen euro) koffie. Starbucks heeft er nu zo’n duizend vestigingen. De koffiegigant streeft naar vijftienhonderd filialen in zeventig Chinese steden in 2015.
Eerder: Starbucks zet in op China & Starbucks zet in op Chinese markt
Reacties 0