De online markt voor boodschappen in Nederland is in 2016 bijna verdriedubbeld. De webverkopen van supermarkten groeien naar 1,6 miljard euro, tegen 0,6 miljard in 2012. Dat voorspelt onderzoeksbureau IGD.
De vijf belangrijkste markten van Noord-Europa (Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zwitserland en Nederland) zien de totale online verkopen gemiddeld verdubbelen tot in 2016, voorziet IGD. Zo groeit de Britse markt tot 13,7 miljard euro, tegenover 7,1 miljard vorig jaar. In Frankrijk voorspelt het bureau een groei van vijf naar 10,6 miljard euro. Duitsland is in 2016 goed voor 2,5 miljard euro (vorig jaar 1,1 miljard) en Zwitserland groeit van 0,7 naar 1,1 miljard euro.
"De online verkoop in levensmiddelen groeit over heel Europa in een razend tempo", stelt Joanne Denney-Finch, chief executive bij IGD. Nieuwe technologieën zorgen volgens haar voor 'een fundamentele verandering van de manier waarop mensen boodschappen doen'.
Afgelopen week werd bekend dat zowel Jumbo als Hoogvliet werken aan een webwinkel. Branchegenoten als Albert Heijn, Coop, PLUS en Spar bevinden zich al langer op de online boodschappenmarkt, terwijl superdirect.com onlangs een eerste afhaalpunt opende. Grotere spelers als Lidl en Aldi zijn nog niet met een webwinkel actief.
Reacties 0