Lagere alcoholomzet door accijnsverhoging

De accijnsverhoging op alcoholische dranken zorgt voor een verminderde omzet bij slijterijen, drankgroothandels en cafés. Dat concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zo verkochten slijterijen het eerste half jaar van 2013 acht procent minder dan een jaar eerder, de caféomzet nam af met zeven procent en de drankomzet van groothandels daalde met twee procent.

Vorig jaar daalde de slijterij- en caféomzet ook al. Voor groothandels is dit de eerste keer dat hun omzet keldert. Volgens het CBS laten consumenten ‘de ‘dure’ Nederlandse slijterijen duidelijk links liggen, onder meer door de accijns- en btw-verhoging. Hierdoor betalen consumenten ruim zes procent meer voor hun alcohol dan een jaar geleden. Zo ging de accijns op sterke dranken met zes procent omhoog en stegen de wijn- en bieraccijns respectievelijk met achttien en tien procent.

Eerder maakten onderzoeksbureau Regiolink en Panteia op dat de accijnsverhoging de Nederlandse regering meer kost dan dat het ze oplevert. De overheid heeft de opbrengst verkeerd ingeschat zeggen ze, onder andere omdat consumenten over de grens gaan winkelen. Tevens verliezen werknemers hun baan en gaan steeds meer slijterijen failliet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!