‘Nieuwe levermethoden oplossing transportdrukte’

Pick-up points, drive-in supermarkten en winkelmagazijnen inrichten als mini-distributiecenta zijn een oplossing voor de toenemende transportproblematiek in steden. Dat denkt Manhattan Associates, leverancier van supply chain commerce-oplossingen.

“Retailers en logistieke dienstverleners moeten met hun levering en transport slim inspelen op de groei van mobiel internet en het veranderende consumentengedrag”, vindt Pieter van den Broecke, managing director Central Europe van de onderneming.

Het concern ziet voordelen van de opkomende pick-up points. Consumenten halen daarbij hun online bestelde producten af op plaatsen waar zij zich toch al begeven, zoals supermarkten en tankstations. Onder meer Superdirect.com, Hoogvliet en Albert Heijn (AH) werken al met afhaalpunten.

Manhattan Associates ziet nu ook pick-up points ontstaan op treinstations en industrieterreinen. Adriaan Thierry van AH zei eerder al dat de keten meer publieke pick-up points wil openen. “Op termijn kun je ook denken aan locaties in samenwerking met partners, waaronder treinstations, kinderdagverblijven en bouwmarkten,” aldus Thierry.

In Groot-Brittannië voert Tesco een pilot uit waarbij klanten hun online bestelde boodschappen afhalen bij scholen, bibliotheken en sportcentra. Het concern verwacht positieve reacties op de proef. “Voor klanten betekent het dat zij het boodschappen doen kunnen inpassen in hun levensstijl”, denkt managing director Simon Belsham van Tesco.com. Brits supermarktconcern Asda onderzoekt de mogelijkheden om haar click & collect service uit te breiden. De keten richt zich daarbij op afhaalpunten voor forenzen.

Drive-throughs zoals E.Leclerc in Frankrijk toepast vormen eveneens een oplossing voor de ingewikkelde stadsdistributie. Klanten bestellen hun boodschappen online en halen ze na het werk bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt op. E.Leclerc boekt er succes mee. De omzet van de supermarktketen groeide in de eerste helft van dit jaar met 3,4 procent. De drive-throughs namen 38 procent van die groei voor hun rekening. De 352 E.Leclerc Drives zorgden samen voor 720 miljoen euro omzet.

Retailers die zowel vanuit de webshop als een fysieke winkel verkopen, kunnen hun winkelmagazijn inrichten als mini-distributiecentrum. Daarmee halen ze vanuit logistiek oogpunt meer uit hun fysieke winkel, denkt Manhattan Associates. Winkeliers kunnen dan zowel webshoppers uit de directe omgeving als klanten die hun aankoop in de winkel doen, bedienen. “Een goed voorbeeld is het Amerikaanse warenhuis Macy’s dat tweederde van zijn winkels inzet als distributiecentrum”, aldus de onderneming.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!