De Belastingdienst heeft frauderende franchisenemers van het voormalige Super de Boer verkeerd aangepakt. Dat oordeelt de rechtbank Noord-Nederland. In ten minste een zaak zijn daarom de navorderingsaanslagen vernietigd.
"Een zeperd dreigt als andere rechters deze uitspraak overnemen", zegt fiscalist Monique Ligtenberg in De Financiële Telegraaf. Fraudebestrijding levert weinig op als de Belastingdienst dit soort grote zaken niet goed afhandelt, vreest ze. "Het is maar de vraag of de voor miljoenen euro's opgelegde aanlagen en boetes uiteindelijk ook echt geld opleveren voor de schatkist."
Franchisenemers van Super de Boer gebruikten de retourknop van de kassa, zonder dat er spullen werden teruggebracht. De ingevoerde bedragen staken ze in eigen zak. Daarnaast werd gefraudeerd met statiegeld en marktkraampjes. De fiscus liep daardoor tussen 2006 en 2012 miljoen euro’s aan omzet- en inkomstenbelasting mis.
Belastinginspecteurs legden de franchisenemers navorderingsaanslagen en boetes op, gebaseerd op bestanden die waren samengesteld door een projectteam van de fiscus. De informatie voor deze bestanden kwam franchisegever Super de Boer. De rechter vindt dat die gegevens onvoldoende aantonen dat er omzet is verzwegen en te weinig belasting is geheven.
De inspecteur had ook de belastingaangifte en boekhouding van de franchisenemer moeten onderzoeken. 'Iedere controle is achterwege gebleven waardoor op geen enkele wijze is bewezen dat er sprake is van omzetfraude', stelt de rechtbank.
De Belastingdienst zegt in de Financiële Telegraaf de uitspraak en de mogelijkheid tot hoger beroep te bestuderen. "Het overgrote deel van de franchisenemers die over deze fraude zijn benaderd, is inmiddels akkoord gegaan met de opgelegde correcties. En er loopt nog een aantal strafzaken."
Eerder: Supermarktfraude loopt in de miljoenen
Reacties 0