Topontwerpers richten zich ook op de massa met betaalbare kleding
Gepubliceerd op 5 oktober 2004 om 00:00
Steeds meer topontwerpers beginnen een breder publiek te benaderen met nieuwe productlijnen en met daarop aangepaste marketingstrategieen. De ontwikkeling wordt steeds meer zichtbaar dat mode het massale met klasse combineert. De verschuiving in de modewereld heeft een zeer praktische reden. Het aandeel van het luxe-segment is namelijk zeer klein terwijl er vele spelers actief zijn op die markt. In 2003 representeerden de modecollecties in het hoge segment in de Verenigde Staten slechts 7% van de totale omzet van 165 miljard dollar. Het massasegment was goed voor maar liefst 55% en het middensegment had een aandeel van 38%, zo blijkt uit cijfers van de NPD Group. Steeds meer consumenten beginnen producten uit het hoge segment te combineren met producten uit een lager segment. Bekende voorbeelden van fabrikanten die daarop inspelen zijn Oscar de la Renta, met een lijn voor bijvoorbeeld Dillard`s en Macy`s, en Karl Lagerfeld met een collectie voor H&M. Ook Marshal Cohen van de NPD Group ziet dat die ontwikkeling gaande is. De modehuizen moeten volgens hem wel trouw blijven aan de kern van de consumenten in het hogere segment.
Reacties 0