Door: Frits van der Schaaf, directeur Business Development bij Esri Nederland
In tijden van aanhoudende financiële onzekerheid is het voor winkeliers en retailers een uitdaging consumenten te bereiken en hen op het juiste moment aan te spreken. Location analytics biedt zicht op klantgedrag en helpt de retail hun sales- en marketingactiviteiten effectief uit te rollen.
Vandaag de dag stellen we geheel nieuwe vragen zoals: wat is het sentiment van mijn brand of product? hoe effectief was mijn online campagne? hoe bereik ik mijn doelgroep? waar zitten die en welke live data feeds kan ik daarvoor gebruiken zoals social media, het weer en verkeer? Dit soort vragen bevatten inherent een locatie-gebonden factor.
Locatie-gebonden gegevens zijn door de komst van het internet nog makkelijker te ontsluiten. Hierdoor kunnen retailers vaker voordelen halen uit de trends om hen heen, nog beter inspelen op de markt en het productportfolio of de voorraad optimaliseren. Alleen smartphones en tablets genereren al een schat aan kennis. Deze registeren namelijk waar de gebruiker van het mobiele apparaat op dat moment is en bieden relevante informatie die exact op de gebruiker van toepassing is. Deze data geven geheel nieuwe inzichten in hoe bedrijven effectief hun doelgroep kunnen aanspreken.
Location Analytics
Organisaties verzamelen continu grote hoeveelheden gegevens en door deze gegevens te analyseren kunnen retailers gerichte beslissingen nemen. Location Analytics doet twee dingen:
(1) De analyses zorgen ervoor dat de data niet in lange onoverzichtelijke lijsten en rapporten wordt weergegeven, maar verwerken de informatie in een zogenaamde ‘intelligente (geografische) kaart’. Hiermee kunnen bijvoorbeeld filialen worden vergeleken op basis van geografische kenmerken. Zo presteert een assortiment met sportieve artikelen beter in een studentenwijk dan in een vergrijsde wijk.
(2) Geografische analyses worden toegepast, waarbij bijvoorbeeld gekeken wordt naar demografische kenmerken van een buurt om nog gerichter een doelgroep te benaderen.
Via deze 'intelligente kaarten' kan de organisatie vervolgens sales- en marketingacties opzetten en de meest geschikte doelgroep bepalen.
Beslis naar gedrag
Door het achterhalen van de locatie waar consumenten wonen of winkelen, hebben retail-bedrijven dus waardevolle informatie in handen. In de praktijk betekent dit dat winkeliers bijvoorbeeld via een app aanbiedingen doen zodra een klant zich in de buurt van de winkel bevindt.
Daarnaast kunnen zij vaste klanten belonen door kortingen te verlenen als zij meerdere keren langskomen of meerdere aankopen doen. Denk aan initiatieven als Groupon, dat mensen in bepaalde steden per e-mail aanbiedingen van winkeliers uit de stad toezendt.
Retailbedrijven kunnen op basis van deze informatie echter ook achterhalen welke items en producten wel of niet goed verkopen, of dat het succes van de verkoop afhangt van de locatie van de winkel of het personeel ter plaatse. Dit stelt (filiaal)managers in staat eveneens processen voor de logistiek, inkoop en HR direct aan te passen naar de wens van de klant en de prestaties per filiaal.
IT helpt
De mogelijkheid om klanten op een dergelijke wijze te benaderen kost tijd en vereist kennis. Diverse oplossingen bieden echter hulp aan retailbedrijven bij het opzetten van locatie-gebaseerde sales- en marketingcampagnes. Zo maken speciale platformen het mogelijk om consumenten via apps aan te spreken, ongeacht of het een iPhone, iPad of Android-smartphone of tablet betreft.
Een andere functionaliteit is ‘geofencing’. Hierbij creëert het IT-systeem een geografische zone en registreert het wanneer gebruikers een specifieke zone betreden. De zone kan een winkelpand zijn, maar evengoed een straat of een stad. Geofencing is daarnaast gekoppeld aan kritische bedrijfsprocessen. Iedereen binnen het proces is hierdoor tijdig op de hoogte van veranderingen en wordt gewaarschuwd wanneer zij actie moeten ondernemen. Location analytics gaat dus ook voor de retail een steeds belangrijkere rol spelen.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Bereik klanten met location analytics
Gepubliceerd op 31 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0