Democratisering van luxe doet zijn intrede
Gepubliceerd op 5 oktober 2004 om 00:00
Leveranciers van luxegoederen beginnen zich naast de welgestelden ook steeds meer op de massa te richten. Deze zogeheten democratisering van luxe werkt twee kanten op. Zo introduceren topmerken producten tegen prijzen die betaalbaar zijn en tegelijkertijd zijn steeds meer consumenten in het middensegment bereid om af en toe luxegoederen te kopen. Deze nieuwe luxe heeft volgens Michael J. Silverstein alles te maken met mensen met een gemiddeld inkomen die hoogwaardig geprijsde goederen willen aanschaffen met technologische, functionele en emotionele voordelen. In het luxesegment behoren zo`n 47 miljoen huishoudens, met een inkomen van 50.000 dollar of meer, tot de doelgroep. De wereldwijde markt voor luxegoederen is goed voor ongeveer 400 miljard dollar en zal volgens de Boston Consulting Group voor het einde van dit decennium de grens van een biljoen dollar bereiken. Nadeel van de grootschalige democratisering van luxe is dat het woord luxe een andere betekenis begint te krijgen. Volgens Richard Lennox van JWT gaat het om de levenslange waarde van een klant. Zo zijn er verschillende producten voor mensen in verschillende levensfasen.
Reacties 0