Koopbereidheid neemt licht toe

De koopbereidheid in de decembermaand onder Nederlanders van achttien jaar en ouder is licht gestegen. In dezelfde maand vorig jaar kocht zestig procent van de volwassenen cadeaus voor de feestdagen, nu doet 63 procent decemberinkopen. Hiermee zijn we nog niet terug op het niveau van 2011 (70 procent), concludeert onderzoeksbureau GfK.

Vooral twintigers, dertigers en hoger opgeleiden willen cadeaus gaan kopen. Daarnaast twijfelt een op de vijf personen of hij of zij decemberinkopen gaat doen. Zestien procent van de ondervraagden geeft aan helemaal geen sint- en/of kerstinkopen te gaan doen. Vooral in de grote steden en in het Noorden van het land worden minder feestinkopen gedaan. Ook kopen lager opgeleiden en 50-plussers vaker geen cadeaus.

Wanneer men moet kiezen tussen pakjesavond of cadeaus tijdens de kerstdagen, ligt de voorkeur met 29 procent bij Sinterklaas, tegen 25 procent bij Kerst. Ruim veertig procent van de ondervraagden koopt cadeaus voor de beide feesten. Wel geeft een vijfde van de ondervraagden aan minder te besteden dan vorig jaar, vanwege minder inkomen of een kleiner budget. Bijna zeventig procent van de ondervraagden zal evenveel gaan besteden aan de cadeau-inkopen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!