De Amerikaanse omzet in mobile commerce heeft tijdens Thanksgiving en Black Friday een stevige impuls gekregen. Consumenten kochten deze dagen voor drie miljard dollar (twee miljard euro) online. Een kwart hiervan werd gedaan via de smartphone of tablet, stellen IT-concerns Adobe en IBM. Dat is een stijging van 118 procent ten opzichte van vorig jaar.
Consumenten bekijken artikelen op hun smartphone, maar kopen ze via de tablet, stelt IBM verder. Van de Amerikanen oriënteerde 24,8 procent zich via hun smartphone. 7,5 procent deed daarmee daadwerkelijk een aankoop. 12,8 procent snuffelde via zijn tablet rond in webshops. 13,5 procent kocht een product met dit apparaat.
Dit onderscheid is volgens Adobe met name zichtbaar bij iPhones en iPads. Via de smartphones van Apple werd voor 126 miljoen dollar gekocht, en via de iPad voor 417 miljoen dollar. Aankopen op smartphones van Android waren goed voor 106 miljoen dollar. Met tablets van Android werd met 42 miljoen dollar relatief weinig aangekocht.
Eerder:
M-commerce groeit flink in VS
Forse plus Amerikaanse m-commerce
Gepubliceerd op 2 december 2013 om 00:00
Reacties 0