Alle vestigingen van Lidl zijn sinds afgelopen maand uitgerust met ID-readers. In totaal zijn tweeduizend van deze apparaten verspreid, laat een woordvoerder van de supermarktketen weten aan RetailNews.
"Lidl is de eerste supermarkt met een landelijke dekking die de ID-checker op zo'n grote schaal toepast", stelt de zegsvrouw. Eerder werd al bekend dat zowel Albert Heijn als Jan Linders de scanners in enkele vestigingen test.
De uitrol van de ID-scanners is onderdeel van de landelijke Nee = Nee-campagne, vertelt de woordvoerder. Het doel van die campagne is volledig uit te sluiten dat alcohol of tabak aan jongeren onder de zestien jaar wordt verkocht. Lidl geeft daarvoor eveneens gerichte trainingen aan zijn medewerkers.
De ID-checker scant de geboortedatum op het identiteitsbewijs van de klant, waarna hij een rood of groen lampje geeft. Het lampje wordt nu nog groen wanneer de klant ten minste zestien jaar oud is. Vanaf 1 januari 2014 mogen jongeren onder de achttien jaar geen producten als wijn en bier meer afrekenen.
Eerder:
Albert Heijn test ID-reader
Jan Linders test ID-scanners
Reacties 0