Steeds meer consumenten wantrouwen duurzaamheidclaims van bedrijven. Een groeiend deel ziet duurzaam ondernemen vooral als marketingtruc.
Vijf jaar geleden zei dertig procent van de consumenten te twijfelen aan duurzaamheidclaims. Nu doet 39 procent dat. Dat concluderen GfK, reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam en marketingbureau B-open na onderzoek in Dossier Duurzaam.
Ruim twee derde van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen. Voor een derde is dat zelfs een reden om een product te kopen. Klanten kopen sneller een duurzaam product als hen dat een direct voordeel oplevert, zoals gezondere voeding of een lager energieverbruik.
De consument stelt steeds hogere eisen aan het gedrag van ondernemingen, maar is tegelijk kritisch over de communicatie daarover, stelt Jeroen Meijerink van B-open. “Ondernemers moeten termen als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’ vermijden en hun rol zo concreet en tastbaar mogelijk maken.”
'Consument wantrouwt duurzaamheidsclaim'
Gepubliceerd op 3 december 2013 om 00:00
Reacties 0