Apple moet vernieuwen of raakt achterop

Apple doet sinds de introductie van de iPod niet genoeg aan innovatie. Concurrenten als Samsung, Dell en Sony komen met hun eigen apparatuur en voorzien die van tuners, camera`s en spelletjes. Zij brengen bovendien een heel scala aan mobiele audio-apparatuur op de markt. De iPod daarentegen is nauwelijks veranderd sinds de lancering vier jaar geleden. Als Apple niet oppast raakt het zijn positie als marktleider en innovator kwijt.Concurrenten kunnen een economisch ecosysteem creeren dat ruim baan geeft aan innovatie. Een dergelijk ecosysteem bestaat uit een groep bedrijven die met elkaar samenwerken en concurreren en die zo tezamen zorgen voor een stroom nieuwe producten of diensten die uit verschillende componenten bestaan, maar met elkaar samen kunnen werken. In een ecosysteem kunnen meerdere fabrikanten hun aandeel leveren aan `open` producten. De iPod is, net als de meeste andere Apple-producten, `gesloten`. Een ecosysteem zal het op den duur altijd winnen van een enkel product, vooral als dat product incompatibel is met andere merken. Een ecosysteem is zowel innovatiever als efficienter en goedkoper.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!