De Nederlandse supermarktomzet is in november voor het eerst dit jaar teruggelopen. Na een steeds kleinere omzetgroei vanaf de maanden maart en april, daalde de omzet van supermarkten afgelopen maand met 0,6 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
De omzet kwam in november uit op 3,17 miljard euro, tegenover 3,19 miljard in 2012. De daling wordt veroorzaakt door een afname van het aantal bezoeken met 1,4 procent. De waarde van de kassabon steeg wel, van 27,10 naar 21,78 euro (plus 0,8 procent).
Het aantal mensen dat stelt het afgelopen jaar minder te hebben uitgegeven aan dagelijkse boodschappen is de afgelopen maand toegenomen. Dat blijkt uit de Voedingsbarometer, die GfK maandelijks uitbrengt. De afgelopen twaalf maanden zegt 34,8 procent te hebben bezuinigd op boodschappen, tegenover 32,1 procent vorige maand. Daarnaast denkt 23,5 procent het komende jaar minder uit te geven, tegenover 22,2 procent bij de vorige meting.
Verder blijft het aandeel van de zondag in de totale supermarktomzet groeiende; 2,6 procent van de omzet wordt nu op zondag gerealiseerd. De jaaromzet op zondag is in vijf jaar gestegen van 225 miljoen euro in 2008 naar 861 miljoen euro in het voortschrijdend jaar 2013. 56 procent van de huishoudens doet gemiddeld 6,6 keer per jaar boodschappen op zondag. Jongeren en alleenstaanden doen relatief het vaakst boodschappen op zondag, gepensioneerden het minst.
Reacties 0