Nederlandse consumenten kijken het meest naar duurzame of maatschappelijk verantwoorde aspecten bij de aanschaf van witgoed. Ook bij andere gebruiksgoederen als auto's en elektrische apparaten, en bij voeding en energie wordt duurzaamheid belangrijk gevonden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam en marketingbureau B-open onder 2494 consumenten.
Deze categorieën scoren volgens Jeroen Meijering van B-open hoog, omdat het consumenten persoonlijk voordeel biedt. "Denk aan energiebesparing, gezondheid, smaak of kwaliteit", zegt hij tegen RetailNews. Bij de dagelijkse boodschappen zegt 44 procent maatschappelijke verantwoorde aspecten belangrijk te vinden. Duurzaamheid van kleding speelt bij minder dan een derde van de ondervraagden een rol.
Steeds meer consumenten wantrouwen de duurzaamheidsclaim van bedrijven. Twijfelde vijf jaar geleden drie op de tien consumenten aan de duurzaamheidsclaim, dit jaar ligt dat percentage op 39 procent. Ondernemers moeten het containerbegrip duurzaamheid vermijden, geeft Meijering als advies. Hij pleit ervoor om concrete thema's te benoemen. "Zeg niet dat een wasmiddel duurzaam is, maar dat het biologisch afbreekbaar is", noemt hij als voorbeeld.
Belang duurzame aspecten per productgroep:
Product | 2013 | 2012 |
Witgoed | 61% | 65% |
Auto | 57% | 61% |
Vlees/gevogelte/vis | 54% | 53% |
Elektrische apparaten | 53% | 53% |
Zuivelproducten | 48% | 48% |
Wasmiddelen | 44% | 37% |
Dagelijkse boodschappen | 44% | 44% |
Schoonmaakmiddelen | 38% | 37% |
Persoonlijke verzorgingsproducten | 37% | 36% |
Kleding | 32% | 32% |
Soepen, sauzen en maaltijdoplossingen | 28% | - |
IJs | 24% | - |
Reacties 0